Suus in Zuid-Amerika

Week 8 en 9 - Antarctica, het 7e continent!

Lieve allemaal,

ik ben weer terug in de bewoonde wereld! Wat een geweldige, bijzondere week heb ik achter de rug, ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen met vertellen en vooral ook niet hoe ik moet vertellen wat ik de afgelopen dagen heb gezien en beleefd. Maar ik ga het proberen.....

Het voelt in ieder geval ontzettend gek om na ruim een week op zee te hebben gezeten, compleet afgesloten van de buitenwereld, weer terug te zijn in Ushuaia. Ik voel de zee nog deinen in m´n hoofd!

Woensdag 27 februari, eind van de middag ging ik met zo´n 140 Chinezen en 30 niet-Aziaten aan boord van de Ocean Diamond, het avontuur was begonnen. Ik was natuurlijk erg nieuwsgierig naar m´n kamer en kamergenootje(s) en daar was gelijk de eerste meevaller: ik had betaald voor een 3-persoonskamer maar trof een tweepersoons en mijn kamergenootje Lizzy (Duitsland, 44) zat al op me te wachten. Een heerlijk bed, grote zachte handdoeken, een badjas en televisie, dat kon in ieder geval al niet beter. Na kennis te hebben gemaakt met de overige niet-Aziaten (na China bleek NL met 5 personen het best vertegenwoordigd), een welkomstpraatje van de crew en het verkennen van het reusachtige schip vertrokken we rond een uur of 18.00 uit de haven van Ushuaia.

De eerste 1,5 dag bestond uit varen, we moesten de gevreesde Drake Passage door alvorens we Antarctica bereikten. Deze staat bekend om zijn onstuimige hoge golven en alhoewel het redelijk meeviel waren de pillen die ik in Ushuaia had gekocht tegen zeeziekte niet geheel overbodig!

We hoefden ons tijdens de eerste dagen op zee gelukkig niet te vervelen, er was volop entertainment. Sowieso hebben we gedurende de hele reis heel veel tijd etend doorgebracht, echt niet normaal hoeveel eten en drinken we met z´n allen naar binnen hebben gewerkt! Het ontbijt en de lunch bestonden iedere dag uit een uitgebreid buffet en ´s avonds stond er een heerlijk 4-gangen diner voor ons klaar. Dan was er eind van de middag altijd nog een ´afternoon-tea´ met koekjes en vaak was er aan het begin van de avond, als we een briefing hadden, wel weer een reden om op iets te proosten en daar hoorden uiteraard ook hapjes bij! Ik pas nog net in al mijn kleren maar deze reis had echt niet veel langer moeten duren...

Naast eten waren er continue lezingen over onder andere Antarctica´s wildlife, yogalessen (dat was een hele bijzondere ervaring, yoga midden op zee en ik moest daarna ook hardhollend naar m´n kamer voor een pilletje haha!) en ´s avonds (hoe kan het ook anders met 140 Chinezen): karaoke! Ook heb ik nog wat uurtjes in de fitness doorgebracht (wat totaal niet opweegt tegen al de calorieen, maar ach, beter iets dan niets!), waarbij ik m´n fiets erg goed moest vasthouden om er niet af te vallen!

Op dag 3 mochten we ´s middags dan eindelijk voor het eerst aan land voor een bezoek aan Great Wall Station, het eerste Chinese onderzoeksstation op Antarctica. Normaal gesproken worden hier geen bezoekers toegelaten, maar voor 140 Chinezen werd uiteraard een uitzondering gemaakt en de rest mocht mee. Er was hier verder niet heel veel te zien en beleven, maar het was natuurlijk erg leuk om voor het eerst in de zodiak (een kleine gemotoriseerde rubberboot waarmee we tijdens alle excursies in groepjes werden vervoerd) te stappen en bovendien werden we ook gelijk getrakteerd op de nodige pinguins en zeehonden.

Dag 4 was de eerste ´echte´ excursiedag en we hadden ontzettend veel mazzel met het weer. Een strakblauwe lucht en zon, heerlijk. ´s Ochtends hadden we een zodiakcruise en ´s middags stond er een ´landing´ op het programma. De groep werd meestal in tweeen gedeeld, waarbij de ene helft aan land ging en de andere helft in zodiaks ging rondvaren om wilflife te spotten en van de prachtige ijsbergen te genieten. Ik denk dat dag 4 mijn favoriete dag was, niet alleen was het weer schitterend, maar we hebben zoveel mooie dingen gezien die dag. Echt geweldig om tussen die enorme ijsrotsen en gletsjers te varen en ondertussen overal pinguins, zeehonden en hier en daar een walvis te zien. Ook de landingen waren heel bijzonder. We werden aan alle kanten omringd door nieuwsgierige pinguins die af en toe aan je laars kwamen knabbelen en je moest echt goed uitkijken waar je liep, om niet per ongeluk op een pinguin te gaan staan! Verder had je na een kleine klim naar boven een prachtig uitzicht over het water en ijs. Tussen de excursies door werden we overigens vanaf de boot ook nog getrakteerd op een aantal walvissen, iets wat de dagen daarna ook nog meerdere malen gebeurde. Regelmatig werd er tijdens het varen omgeroepen dat er op bijvoorbeeld ´stuurboord 14.00 uur´ walvissen voor de boot zwommen dus dan renden we weer met onze camera naar het dek!

Op dag 5 en 6 hadden we iets minder geluk met het weer: sneeuw, hagel, regen, storm, we hebben alle omstandigheden meegemaakt. Dit maakte de Antarctica ervaring natuurlijk wel nog veel ´echter´ en avontuurlijker want bij Antarctica denk je toch eerder aan kou en sneeuw dan zweten in de zon! We hadden ook erg veel lol in de zodiak als we weer allemaal een grote plens water over ons heen kregen. Gelukkig kregen we op dag 1 allemaal een heerlijke grote, water- en winddichte gele jas, die ons de hele week warm en droog heeft gehouden. Dit kon ik echter niet zeggen van de ´waterdichte´ broek en handschoenen die ik in Ushuaia had geleend voor zo´n 50 dollar. Ik kon m´n legging en ondergoed na iedere cruise uitwringen!

Na 3,5 dag op het water en aan land waren we allemaal meer dan voldaan en keerden we op dag 7 weer terug richting Ushuaia. De laatste 2 dagen op zee hebben we wederom voornamelijk etend en luierend doorgebracht en de laatste avond moesten we allemaal nog van onze meegebrachte flessen wijn af, dus het beloofde een gezellige laatste avond te worden! Tijdens de terugtocht werden we regelmatig weer aan dek geroepen omdat er walvissen of dolfijnen gespot waren, we hebben zelfs de (schijnbaar) zeer zeldzame Blue Whale gezien (die meerdere leden van de bemanning zelfs nog nooit hadden gezien).

Samenvattend staat de teller na deze week op 3 verschillende walvissoorten gezien, 2 verschillende soorten pinguins, 3 variaties zeehonden en 1 soort dolfijn, geen slechte vangst!

Vanochtend vroeg zijn we in Ushuaia gekomen waar we na een overheerlijk laatste ontbijt om een uur of 9 weer in de haven stonden. Afscheid genomen van alle leuke mensen die ik heb ontmoet, die er mede voor hebben gezorgd dat dit een onvergetelijke ervaring was. En wat voel ik me ontzettend ´rijk´ nu ik kan zeggen dat ik alle 7 continenten heb bezocht, wauw! Dit betekent echter niet dat ik nu uitgereisd ben hoor, want de eerste plannen voor een trip naar de noordpool zijn al in de maak!! Er zijn nog zo veel mooie plekken te bezoeken, ik denk niet dat het reizen ooit gaat vervelen.

Maar eerst nog ruim 3 weken te gaan in Argentinie. Morgenochtend stap ik in de bus naar Puerto Natales, Chili. Na een busrit van 15 uur ga ik een dag of 3 doorbrengen in nationaal park Torres del Paine. Toevallig zit ik morgen met 4 Nederlanders en 2 Duitsers van de Antarcticareis in de bus en waarschijnlijk gaan we met de Hollanders een dag een auto huren. Verder is mijn plan om hier nog 1 a 2 dagen te gaan wandelen en daarna vertrek in naar El Calafate om Meindert op te wachten. Nog heel veel moois in het vooruitzicht dus!

Ciao, xxx Suzanne

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!