Suus in Zuid-Amerika

De eerste week in Cusco - Amauta Spanisch School

Hola chicos y chicas!

Hier een eerste reisverslag vanuit het mooie, maar koude (!) Cusco. De eerste week van mijn reis zit er bijna op, maar voor m´n gevoel is het al weken geleden dat ik afscheid nam van Meindert, m´n moeder en Mirjam op Schiphol. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want in een paar dagen tijd doe je hier zoveel indrukken op en ontmoet je continue nieuwe mensen.

Het afscheid op Schiphol was, zoals verwacht, niet leuk!Toen ik eenmaal door de douane was ging de knop echter om en was ik er klaar voor. De lange reis (zo´n 30 uur met 3x overstappen) verliep prima. Toen ik door de taxi bij m´n studentenverblijf in Cusco werd afgezet voelde ik me echteropeens wel even heel eenzaam. Het is zo gek om daar dan in je uppie te staan en met niemand te kunnen delen wat je voelt of denkt (tenzij je Spaans al heel goed is natuurlijk, maar helaas...)

De school waar ik deze week verblijf heeft 2 studentenverblijven, 1 op de school zelf en 1 een meter of 25 verderop. Ik verblijf in de laatste, wat heerlijk rustig is, en deel mijn kamer met een Frans meisje. We ontbijten en lunchen iedere dag op school, dat is allemaal prima verzorgd.

Na aankomst direct naar de school gelopen en bij een groep schreeuwerige Amerikanen aangeschoven. Als je je al niet happy voelt dan wordt dit gevoel alleen maar versterkt! Dit gevoel duurde gelukkig niet veel langer dan een uur, langzaamaan druppelden er nieuwe studenten binnen, waaronder ook een paar Nederlanders. Dat is in het begin toch wel even fijn!

Na een rondleiding door de stad gelijk met een groepje wat gaan eten en drinkenen zo makkelijk verlopen de contacten eigenlijk al de hele week. Het is zelfs zo dat ik er na een paar dagen bewust voor ging kiezen om even alleen op pad te gaan, want er zijn continue mensen die met je mee willen. Echt heel grappig, de ene keer loop je door de stad met iemand uit Zwitserland en dan weer met iemand uit Brazilie, super leuk al die nationaliteiten.

Cusco is een prachtige stad, gelegen op ruim 3400 meter hoogte en dat voel je! Vooral de eerste paar dagen had ik continue het gevoel totaal geen conditie te hebben. Bovendien heb je door de hoogte snel last van hoofdpijn, duizeligheid en (in combinatie met de jetlag) was ik aan het begin van de avond echt gebroken. Inmiddels ben ik gelukkig aardig geacclimatiseerd.

Het is momenteel regentijd in Cusco, wat betekent dat het dagelijks flink kan hozen, maar op sommige momenten ook heel mooi en zonnig is. Als de zon schijnt dan is het heerlijk warm en moet je echt uitkijken dat je niet verbrand. Als de zon er niet is, dan is het echter behoorlijk koud. Ik loop al zo´n beetje de hele week in alle kleren die ik bij me heb en m´n fleecetrui is m´n beste maatje! ´s nachts lig ik onder 3 dekens en dan is het te doen! Wat betreft het weer hoeven jullie dus niet heel jaloers te zijn, maar natuurlijk ga ik het mooie weer nog wel opzoeken.

Mijn studentenverblijf ligt op een steenworp afstand van het kleine, knusse centrum van Cusco, dus dat is ideaal. Cusco is een hele oude stad, met veel leuke pleinen met fonteintjes en daarom heen allemaal smalle straatjes metwinkeltjes, markten en restaurantjes. Het voelt heel veilig om hier rond te lopen en verdwalen is zelfs voor mij niet mogelijk!

Op maandagochtend kregen we een test om ons Spaanse niveau te bepalen. Mijn beginnerscursus in Nederlandis gelukkig niet voor niets geweest, want ik ben in de middelste groep ingedeeld. Mijn lessen zijn in de middag van half 3 tot half 7, met 4 andere studenten. Erg leuk, maar ook heel vermoeidend, 4 uur lang alleen maar Spaans praten. Aan het eind van de les zitten we allemaal flink te gapen! Het is sowieso best vermoeiend om continue te switchen tussen Nederlands, Engels en Spaans, af en toe begin ik de boel al een beetje door elkaar te halen en daar hebben meer mensen last van!

Een paar dagen geleden besloten we met een groepje om de locale specialiteit te gaan proberen: cavia! Je moet dit toch een keer geprobeerd hebben als je hier bent en dan zouden we er maar gelijk van af zijn. Nou, dat was eens maar nooit meer! Het is niet eens zozeer dat het heel erg smerig was, maar het feit dat je gewoon een hele cavia (ja, met pootjes en hoofd!) op je bord krijgt wekt de eetlust niet erg op! De alpaca (soort lama, ook een specialiteit in Peru) smaakte gelukkig een stuk beter.

Vandaag alweer m´n laatste dag hier in Cusco, wat betekent dat het reizen kan gaan beginnen. Dit weekend ga ik met een jongen uit Nederland naar de Machu Picchu, de oude Incastad in de Andes. Daarna reis ik waarschijnlijk nog een stukje met hem verder, aangezien hij ongeveer hetzelfde plan heeft als ik.Wel een prettig idee, want ik vind het nog best een spannend vooruitzicht om in m´n uppie rond te gaan reizen.

Nou tot zover deze eerste update. Als jullie ´m te lang vinden dan zal ik proberen het de volgende keren wat korter te houden. Omdat ik het hier zo naar m´n zin heb wil ik echter het liefst elke minuut van de dag met jullie delen!

Zoals jullie kunnen lezen, het gaat goed met mij, ik hoop met jullie ook. Leuk om al een aantal reacties van jullie te lezen op deze site, is altijd fijn om wat van het thuisfront te horen.

Adios!

Muchos besos, Suzanne

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!